Lange termijn sales

Heb je het gevoel dat je ad-hoc met sales activiteiten bezig bent? Uit onderzoek blijkt dat 70% van de bedrijven geen lange termijn sales strategie hebben, dus je bent niet de enige. Misschien een geruststellende gedachte, maar een lange termijn visie levert betere resultaten. Veel opdrachtgevers merken nu dat sales activiteiten ad-hoc zijn uitgevoerd en komen voor commercieel advies waarbij de vraag is: hoe stel ik een lange termijn visie voor sales op?

Het strategisch doel

Meer winst maken is natuurlijk het meest gehoorde doel, maar echt concreet is dit niet. Tijdens crises merken wij altijd dat bedrijven in een keer sales willen gaan veranderen en de reden is altijd simpel.

Bedrijven zijn bezig met sales activiteiten die niet gericht zijn op de lange termijn. Zolang het goed gaat is er niets aan de hand, maar wanneer het lastiger wordt om de verkoopdoelstellingen te halen moeten ze concluderen dat er nooit een plan is geweest. Naast het ontbreken van een plan is er niet geïnvesteerd in het ontwikkelen van sales. Sales coaching is niet opgepakt en de conclusie is dat de capaciteiten van huidige sales medewerkers achterblijven.

Kijk naar de lange termijn

Heb jij een concreet plan waarin uitgewerkt is welke activiteiten uitgevoerd moeten worden om het doel te halen? Zo ja houd jij je dan ook aan dit plan als het even tegenzit? Het gevaar van een plan is dat er al snel van afgeweken wordt wanneer het even niet lukt. Er is omzet nodig en deze moet wel nu komen. Begrijpelijk uiteraard, maar realistisch is het niet. Kijk in het plan naar de toekomst. Welke opties heb ik wanneer het minder gaat. Wat is de verdeling in klanten en wat is het risico als er een aantal klanten wegvallen. Welke markten zijn er nog meer die interesse hebben in mijn producten? Met een aantal simpele vragen kan je al snel een bredere doelgroep aanspreken. Als je in de goede tijden uren vrijmaakt voor onderzoek en acquisitie die niet direct resultaat oplevert heb je wel een basis. Vanuit deze basis is het eenvoudiger om op te schalen wanneer dit nodig is.

Digitale sales is booming

Wat heel hard duidelijk werd tijdens de covid periode is dat sales professionals die zich niet ontwikkeld hebben op digitaal gebied zoals social selling, verkopen via teams en spreken van de nieuwe tone of voice van klanten heel hard door te mand vielen. Excuses genoeg natuurlijk, maar waarom haalde de digitale sales professionals wel hun doelen? Veel bedrijven zijn niet meegegaan in hun tijd en de afhankelijkheid van telefonische acquisitie en persoonlijke afspraken deed hun de das om.

Sales 2.0 haalde wel target

Onder een enquete uitgezet onder meer dan 100 bedrijven hebben wij een duidelijke conlusie kunnen trekken. Bedrijven die geinvesteerd hadden in een lange termijn sales plan, waarbij social selling en online marketing een groot deel van de sales strategie uitmaakten zijn zeer snel hersteld van de lockdowns. 80% van deze bedrijven hebben netjes het target behaald. Bedrijven die geen lange termijn plan hadden en niet wisten hoe ze digitaal sales moesten bedrijven zijn im omzet 60% gezakt.

Deze cijfers tonen de belangrijkheid van het hebben van een lange termijn strategisch sales plan aan. Dit plan zal altijd toekomst gericht moeten zijn. Digitaal verkopen / Digital selling is blijvend!

Uiteraard kan je via sales recruitment heel je sales force vervangen, maar kijk welke opties er zijn om jouw sales team te veranderen naar een efficiente en resultaatgedreven digital sales force.

Wij vertellen graag meer over de mogelijkheden.

Laat een reactie achter





lange termijn sales

Categorieën blog

Diensten

Delen met uw netwerk?

Blijf op de hoogte

Contact

Voer je naam in.
Voer een geldig e-mailadres in.
Voer een geldig telefoonnummer in.
Please type your message.