Social Selling

Resultaatgericht online verkopen

Social selling: Strategie naar succes

Social selling is een term die een aantal jaren geleden is ingevoerd. Uiteindelijk was een verkoper altijd al social bezig, maar nu moet een sales professional zich op andere kanalen richten en zijn er meer mogelijkheden om je doel te halen.

Het nieuwe verkopen biedt ontzettend veel kansen om je omzet te verhogen. CRS Consultants helpt bedrijven om effectief online sales te bedrijven. Hierbij hebben wij altijd het commerciële doel ingedachte. Bestaande klanten weet je te binden en nieuwe klanten weten jou te vinden.

De voordelen van social selling

Klanten oriënteren zich anders en het verkoopproces is veranderd. Social selling biedt ontzettend veel voordelen om via de juiste klanten meer omzet te genereren.

  • Meer leads van hoge kwaliteit
  • Beter inzicht wanneer een klant bereid is te kopen
  • Door het delen van content ben je in staat om bestaande klanten aan je te binden
  • Meer informatie voor je verkoopgesprek resulteert in hogere succesratio’s
  • Prospects gaan jou vinden
  • Een sales professional krijgt meer tools om zijn doelstellingen te bereiken
  • Met een lage investering hoog rendement behalen
  • Resultaten zijn te meten en bij te sturen
online verkopen social selling

Social selling route naar succes

plan van aanpak social selling

Sprekende cijfers social selling

Allemaal leuk dat social selling en nieuwe verkopen, maar hoe is dit onderbouwd? Een aantal cijfers op een rij:

  • 80% van de bedrijven die actief social selling inzetten behalen hun target
  • 70% van de klanten gebruikt online informatie tijdens het beslissingstraject
  • 75% van de B2B offerte aanvragen komen binnen via online kanalen
  • 40% van de B2B bedrijven hebben geen strategisch online sales plan
  • 78% van de bedrijven missen omzet doordat ze online niet goed te vinden zijn.
  • 68% van de sales managers coacht niet actief op social selling activiteiten

Hoe zit het met uw onderneming? Onze ervaring is dat er vaak veel te winnen is. Zowel op het gebied van online marketing als social selling hebben B2B bedrijven meestal geen duidelijk plan opgesteld. Sales en marketing zijn steeds meer verwerven. De juiste inrichting van jouw online verkoopapparaat helpt je groeien in minder tijd.

Waarom alleen koud bellen niet meer werkt

Je kan het niet ontkennen. Verkopers die beweren dat ze met alleen koud bellen nog hun target gaan halen, zijn zich niet bewust van het veranderde verkoopproces. Klanten weten steeds beter de juiste informatie te vinden en bepalen zelf waar ze kopen. Wie goed luistert en actief is vindt vanzelf zijn klanten. In bijgaand document kan je lezen welke stappen nodig zijn voor een succesvol social selling plan.

Bedrijven maken steeds meer gebruik van social media. Een plan om dit effectief in te zetten is meestal niet aanwezig. Om succesvol te zijn is het essentieel om je op de juiste kanalen te richten waar jouw doelgroep zich bevindt. Het is steeds belangrijker om met de juiste content constant op de kanalen aanwezig te zijn waar jouw potentiële klant zich oriënteert. Het is jammer dat veel bedrijven dit niet actief doen. Het integreren van content met sales biedt ontzettend veel kansen. Helaas gaan verkopers vaak niet verder dan het checken van een Linkedin-profiel voor een afspraak. Om succesvol te zijn is een samenwerking tussen marketing en sales van groot belang.

Is social selling iets tijdelijks?

Nee het is een voorwaarde om in de toekomst te overleven. Klanten en prospects verwachten dat je op de hoogte bent wat er bij hen speelt en daar proactief mee omgaat.

Nog enkele tips

Samenwerken: Maak er een gezamenlijk project van. Iedereen is verantwoordelijk, niet alleen sales. Voor elke afdeling geldt: hoe meer omzet hoe beter.

Tools: Maak gebruik van de juiste tools (linkedin) die voor jou geschikt zijn. Social Selling kost veel tijd zorg dus dat je dit efficiënt inzet. Naast linkedin zijn er nog heel veel opties die jouw omzet online doen groeien. Belangrijk is dat een tool op de juiste manier wordt ingericht en ingezet.

Meten is weten: Maak inzichtelijk wat Social Selling oplevert. Stel van tevoren duidelijke doelen vast en meet hierop. Stuur waar nodig bij om tot een succes te komen.

Train: Train je verkopers in het gebruik van Social Selling. Het is een hele andere denkwijze die een andere aanpak vraagt. Deel successen.

Doorzetten: De beste verkopers zijn doorzetters. Social Selling zal niet altijd direct resultaat opleveren. Trek een jaar uit voor duurzame lead generatie.

Contact en meer informatie

Op zoek naar een social selling specialist met een resultaatgerichte en bewezen aanpak? Wij bieden workshops social selling en op maat gemaakte strategische plannen voor een succesvolle online salesstrategie. Neem contact op voor meer informatie.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact CRS Consultants sales recruitment